“Meningkatkan pemahaman dan suasana pembelajaran pelajar bagi subjek biologi tingkatan empat menggunakan kaedah peta minda secara berkumpulan”
Nama pembentang : Hasmalina Binti Hamzah (P48655) dan Hazwin Dalila Harris (P48603)
1.0 PENGENALAN
Terdapat tiga objektif umum dalam kajian tindakan ini iaitu :
• Supaya pelajar dapat memahami setiap isi kandungan bagi tajuk nutrisi dalam subjek Biologi.
• Dapat mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan dapat meningkatkan komunikasi pelajar
• Supaya pelajar mudah memahami dan mengingati setiap konsep dan istilah dalam Biologi bagi tajuk nutrisi.
2.0 PERNYATAAN MASALAH
Terdapat 3 pernyataan masalah dalam kajian tindakan, ianya ialah:
• Adakah teknik penggunaan peta minda ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar dalam tajuk nutrisi ini?
• Adakah kaedah ini dapat mewujudkan suasana belajar yang efektif dan menyeronokkan serta meningkatkan keyakinan diri pelajar?
• Adakah kaedah ini dapat meningkatkan pemahaman dalam memahami konsep serta istilah Biologi bagi tajuk nutrisi?
3.0 METODOLOGI, SETTING KAJIAN, SAMPEL
INSTRUMEN YANG DIGUNAKAN :
• Rancangan harian guru berdasarkan silibus subjek Biologi dalam topik nutrisi,
• Tontonan video-CD ROM,
• Kertas mahjong
• Crayon warna
• Pemain MP3 (Perakam suara)
KAEDAH PENGUMPULAN DATA:
• Pemerhatian pengkaji (Penilaian kendiri-RPH)
• Borang kaji selidik
• Temubual berstruktur dan tidak berstruktur
4.0 PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA
1. Pemerhatian
• Pelajar lebih aktif dan bersemangat ketika melakukan tugasan
• Pelajar tidak kekok berinteraksi dalam kumpulan
• Hasil pembentangan yang kreatif dan memuaskan
• Pelajar kurang tepati masa
2. Borang kaji selidik
• Tema kefahaman iaitu 54 % menguasai topik, 56 % mudah faham topik, 41% skema objektif pengajaran jelas.
• Tema suasana keseronokan iaitu 35% tidak mengantuk dan bosan, 43% lebih seronok dan 44% lebih menarik .
• Tema komunikasi berkesan iaitu 43% berani mengemukakan pendapat, 52% merapatkan ikatan persahabatan, 48% mengajar kemahiran komunikasi dan 42% semakin yakin.
3. Temubual
• Apakah pendapat anda tentang perbezaan di antara kuliah dan kaedah kerja kooperatif berkumpulan-peta minda?
• Kaedah yang manakah yang anda membuat anda lebih bersemangat dalam mempelajari topik-topik terbaru.
• Bagaimana interaksi anda dengan rakan-rakan anda bila anda melakukan kerja kooperatif berkumpulan-peta minda?
5.0 IMPLIKASI KAJIAN
Hasil daripada temubual kebanyakan pelajar mengatakan kaedah peta minda:
• Memberi gambaran lebih jelas tentang isi pengajaran
• Perlu ada keperluan kaedah kuliah di awal pengajaran
• Peta minda penting sebagai aktiviti pengukuhan pelajar
• Lebih menggemari kaedah pembelajaran bersifat dua hala-lebih mudah mengingati fakta
• Kaedah peta minda lebih bersifat interaktif dan pelajar dapat bertukar idea tentang sesuatu perkara.
• Kaedah peta minda membantu dalam komununikasi antara pelajar
6.0 APA YANG DAPAT PELAJARI DARIPADA KAJIAN TINDAKAN INI
• Kaedah pembelajaran secara kumpulan memberikan impak yang besar di dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran.
• Melalui kaedah peta minda secara berkumpulan, para pelajar dapat meningkatkan tahap kefahaman mereka di samping dapat berkongsi ilmu masing-masing.
• Para pelajar dapat menunjukkan tahap kekreatifan mereka di dalam belajar menggunakan kaedah tersebut.
• Guru boleh mencari tempat yang lebih selesa untuk pelajar menjalankan tugasan seperti kantin atau padang
• Elemen ‘role-play’ boleh di gabungkan dengan kaedah peta minda bagi meningkatkan lagi efektif objektif kajian.
• Pelajar perlu di beri ganjaran sebagai satu kaedah motivasi ekstrinsik bagi tujuan peneguhan positif.
Wednesday, November 4, 2009
TUGASAN 3 (b): Laporan Pembentangan Kajian Tindakan Kolokium Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Ambilan Januari 2009
Posted by ibnusina84 at 9:48 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment